tisdag 27 oktober 2009

Käre tid, har aldrig tyckt att tyska språket varit så där mycket användbart som mina föräldrar tyckte när man skulle välja ämne i skolan. Välj tyska, sa de, det har man mycket nytta av! Jaja, jag läste väl tyska då, men kanske inte så engagerat som man borde... Har nu levt i dryga 45 år och tyckt att det där rådet varit överreklamerat. Men nu helt plötsligt så börjar jag förstå! Åh, vad jag önskar att jag tagit de där tyskalektionerna på ett mer seriöst sätt. Det är bra att kunna tyska, ja, jag har fått en liten halleluja upplevelse. Jag förstår nu äntligen.
Om man ska köpa hund i Tyskland så är det super om man kan språket. I flera lägen faktiskt: tyskarnas hemsidor är nästan uteslutande på hemspråket, tyskarna själva kan bara tyska, svårt med mailkontakt när man inte kan språket, vägskyltarna i trafiken är på tyska och för att inte tala om själva hämtningen av den lilla hunden hos uppfödaren!
Det senaste: kontakten med tyska kennelklubben angående en exportstamtavla... Behöver jag säga mer? En information är att utan Googles översättningsprogram hade det här aldrig fungerat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar